Reynell Taalontwikkelingsschalen (RTOS)
Schlichting Test voor Taalproductie (SCHLICHTING-II)
Word Fluency Test (WFT)
Profil de Rendement Mnésique ('Rey Memory Scale)
- Vandereycken, W., Houben, M. & Vandenbergen, R. (1985). Het neuropsychologisch functioneren van ernstig vermagerde anorexia nervosa-patiënten. Tijdschrift voor Psychiatrie, 27 (3), 180-189
- Araki, S., Gilioli, R., Landrigan, P. & Yokoyama, K. (1994). Neurobehavioral Methods and Effects in Occupational and Environmental Health. San Diego: Academic Press, Inc.
Akense Afasie Test (AAT)
- Spontane Taalproductie
- Token Test
- Naspreken
- Schrijftaal
- Benoemen
- Taalbegrip
De Token Test is de beste subtest en wordt in veel onderzoek gebruikt als screeningtest voor afasie. Een verkorte versie (Heesbeen & Van Loon-Vervoorn, 2002) bestaat uit de subtests Spontane Taalproduktie, Token Test en enkele taken uit de vier overige subtests. Deze versie kan als screeningsbatterij gebruikt worden maar is niet geschikt voor diagnose of opstellen van een behandelplan.
- https://www.hogrefe.com/at/shop/aachener-aphasie-test.html
- A., Mulder, J., Lindeboom, J. & Schmand, B. (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Pearson Assessment and Information B.V.
Amsterdam Nijmegen Test voor Alledaagse Taalvaardigheden (ANTAT)
Batterie Rapide de Dénomination (BARD)
Boston Diagnostic Aphasia Examination (BDAE)
- https://www.pearsonassessments.com/store/usassessments/en/Store/Professional-Assessments/Speech-%26-Language/Western-Aphasia-Battery-Revised/p/100000194.html#tab-details
- http://www.proedinc.com/customer/productView.aspx?ID=3399
- Lezak, M. Neuropsychological Assessment. Oxford University Press, 2004
Boston Naming Test/Boston Benoem Taak (BNT/BBT)
Birmingham Object Recognition Battery (BORB)
Children's Communication Checklist-2 (CCC-2-NL)
De vragenlijst wordt ingevuld door de ouder/verzorger en bevat een reeks beweringen die beschrijven hoe kinderen communiceren. Voor elke bewering wordt de ouder gevraagd om te beoordelen hoe vaak het beschreven gedrag wordt geobserveerd (0: minder dan één keer per week (of nooit) – 1: minstens één keer per week – 2: één of twee keer per dag – 3: verschillende keren per dag (of altijd)).
Clinical Evaluation of Language Fundamentals - Nederlandse versie 4 (CELF-4-NL)
- Niveau 1: Is er een taalprobleem? U neemt eerst de vier meest discriminerende subtests, de kerntests, af om de zogeheten Kernscore te verkrijgen. Op deze manier kunt u snel en betrouwbaar vaststellen of er sprake is van een taalprobleem.
- Niveau 2: Op welk gebied heeft dit kind een taalprobleem? U kunt de aard van het taalprobleem nader onderzoeken door aanvullende subtests af te nemen. De CELF-4-NL geeft standaardscores voor prestaties op verschillende deelgebieden: taalbegrip, taalproductie en taalgeheugen.
- Niveau 3: Zijn er ook problemen op andere gebieden? Op dit niveau onderzoekt u een mogelijk verband tussen taalprobleem en een onderliggende (klinische) problematiek met subtests als: Fonologisch bewustzijn, Snel Benoemen, Cijfers Herhalen, Reeksen opsommen, en Woordassociaties.
- Niveau 4: CELF-4-NL bevat verder twee niet-genormeerde vragenlijsten: De vragenlijst Pragmatiek en de Observatieschaal, die de leerkracht of therapeut behulpzaam kunnen zijn bij de observatie en beoordeling van de communicatieve en sociale vaardigheden van het kind in de klas.